Παρασκευή 2 Απριλίου 2010

Oι νέες «γειτονιές» της Αθήνας που δημιουργεί ο προαστιακός

Σε προάστια της Αθήνας αναμένεται να μετατραπούν μέχρι το 2015 το Λαύριο, η Ραφήνα, η Χαλκίδα, η Θήβα αλλά και το Ξυλόκαστρο, με την κατασκευή των επεκτάσεων του Προαστιακού Σιδηροδρομικού Δικτύου, το οποίο θα εκτείνεται σε 281 χλμ. και θα εξυπηρετεί περίπου 420.000 επιβάτες ημερησίως.

Ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος που προσφέρει και εγγυάται στον επιβάτη ταχύτητα, ακρίβεια, άνεση, απόλυτη ασφάλεια δρομολογίων και χρόνο μεταφοράς ανεξάρτητο από την κυκλοφοριακή κίνηση, αναμένεται να αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας και της ευρύτερης περιοχής γύρω από το λεκανοπέδιο και να δώσει αναπτυξιακή ώθηση σε πολλές περιοχές.

Το Λαύριο, η Ραφήνα, η Χαλκίδα, η Θήβα και το Ξυλόκαστρο, περιοχές που ήδη έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται και αν προς το παρόν ελκύουν τους κατοίκους της Αθήνας για εξοχικές κατοικίες, μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται να αποτελέσουν μόνιμη κατοικία για πολλούς από τους κατοίκους αυτούς. Το δύσκολο παζλ του προαστιακού σιδηροδρόμου της Αθήνας συμπληρώνεται κομμάτι - κομμάτι. Σήμερα σε λειτουργία είναι 138 χλμ. προαστιακού δικτύου που μεταφέρει καθημερινά 16.000 επιβάτες. Οι προεκτάσεις οι οποίες βρίσκονται υπό μελέτη και κατασκευή είναι:

  • Σιδηροδρομικό Κέντρο
  • Αχαρνών - Οινόη - Χαλκίδα
  • Αθήνα - Οινόη - Θήβα.
  • Κιάτο - Ξυλόκαστρο.
  • Κορωπί -Λαύριο
  • Σταυρός - Ραφήνα.

Το τμήμα από το Κιάτο στο Ξυλόκαστρο είναι ήδη υπό κατασκευή, ενώ σε φάση προμελέτης είναι οι επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα. Σημαντική προσθήκη στο αστικό τμήμα του προαστιακού σιδηροδρόμου θα αποτελέσει η ένταξη στο δίκτυο τριών νέων σταθμών που αναμένονται σύντομα από τον ΟΣΕ.

Oι νέες «γειτονιές» της Αθήνας που δημιουργεί ο προαστιακός

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες υπολογίζεται ότι θα δοθούν προς χρήση από το επιβατικό κοινό ο διπλός σταθμός Κάτω ΣΚΑ, ο σταθμός των Αγίων Αναργύρων και ο σταθμός στην περιοχή του Ταύρου.

Οι τυπικές διαδικασίες ολοκληρώνονται αυτές τις ημέρες με την παραλαβή των σταθμών, και αναμένεται ότι σύντομα θα προχωρήσει η επάνδρωσή τους από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ , προκειμένου να τεθούν σε λειτουργία.

Από τους τρεις νέους σταθμούς ιδιαίτερα σημαντική αξιολογείται η απόδοση στην κυκλοφορία του σταθμού Κάτω ΣΚΑ που θα αποτελέσει και κόμβο μετεπιβιβάσεων συνολικά για το δίκτυο του προαστιακού σιδηρόδρομου, αφού σε αυτόν διασταυρώνονται η γραμμή Πειραιάς - Αθήνα - Χαλκίδα με τη γραμμή Αεροδρόμιο - Λιόσια - Κιάτο.

Οι επιβάτες του προαστιακού που θα θέλουν να κάνουν χρήση και των δύο γραμμών δεν θα χρειάζεται πλέον να έρχονται στον Σταθμό Λαρίσης για να αλλάξουν συρμό και αυτό θα μειώσει σημαντικά όχι μόνο την ταλαιπωρία αλλά και τον χρόνο του ταξιδιού.

Νέες γραμμές
Υπο κατασκευή βρίσκεται η μετατροπή της γραμμής προς τη Χαλκίδα που θα ενταχθεί στο δίκτυο του Προαστιακού μέσα στο 2010.

Εντός του 2010 αναμένεται και η λειτουργία της επέκτασης από το Κιάτο στο Ξυλόκαστρο. Επίσης στο δίκτυο του Προαστιακού πρόκειται να προστεθεί και η γραμμή του ΟΣΕ με τελικό προορισμό τη Θήβα. Αυτές οι επεκτάσεις όταν λειτουργήσουν θα προσθέσουν μερικές χιλιάδες επιβάτες καθημερινά στα δρομολόγια του Προαστιακού. Υπο μελέτη βρίσκεται αυτή την εποχή και μάλιστα σε προχωρημένο στάδιο η επέκταση προς Λαύριο, η οποία κρίνεται ιδιαιτέρως σημαντική, αφού για πρώτη φορά μέσο σταθερής τροχιάς θα φτάσει στα Μεσόγεια.

Αυτή η επέκταση πρόκειται να κατασκευαστεί με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ με χρονικό ορίζοντα το 2014. Με ανάλογη μάλλον μέθοδο, αλλά σε πιο μελλοντικό χρόνο, θα γίνει και η επέκταση προς Ραφήνα. Αιτήματα υπάρχουν ήδη και από άλλες κοντινές στην Αθήνα πόλεις όπως η Λιβαδειά και το Λουτράκι. Τόσο θα διαρκούν οι μετακινήσεις του επιβατικού κοινού με τα τρένα του προαστιακού σιδηροδρόμου, που σύντομα θα φτάνουν μέχρι την πρωτεύουσα της Εύβοιας όλο το 24ωρο!

Χαλκίδα
Τα τρένα θα διανύουν μια απόσταση 22 χιλιομέτρων απο την Οινόη έως τη Χαλκίδα με ενδιάμεσους σταθμούς το Παντείχι και την Αυλίδα, ενώ σύντομα θα δοθούν στην κυκλοφορία και τρείς ακόμη στο Καλοχώρι, τον Αη-Γιώργη και το Στενό. Εκτιμάται ότι με 17 νέους σταθμούς έως το 2013, θα εξυπηρετούν τις καθημερινές τους μετακινήσεις περίπου 80.000 κάτοικοι της Βορειοανατολικής Αττικής, Βοιωτίας και Εύβοιας. Το έργο περιλαμβάνει την ανακαίνιση της υπάρχουσας γραμμής και παράλληλα γίνονται βελτιώσεις στους σταθμούς(!). Η διαδρομή Χαλκίδα - Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών θα καλύπτεται απο δύο συρμούς ανά ώρα.

Ενδιαφέρον για ακίνητα
Οι σταθμοί με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση αναμένεται να είναι αυτοί των Αχαρνών, του Αγίου Στεφάνου, των Κιούρκων, του Αυλώνα, των Οινοφύτων, της Οινόης, της Αυλίδας και της Χαλκίδας.

Η επέκταση του δικτύου σε Οινόη, Χαλκίδα και Θήβα, αναμένεται ότι θα δώσει νέα ώθηση στην ανάπτυξη των περιοχών απ΄ όπου διέρχεται ο προαστιακός, ενώ ήδη σε ορισμένες περιοχές η αγορά κατοικίας παρουσιάζει αυξητικές τάσεις. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς ακινήτων αναφέρουν ότι σε πρώτη φάση το κοινό επιλέγει την αγορά εξοχικού κοντά σε περιοχές απ΄ όπου διέρχεται ο προαστιακός, το οποίο πιθανώς να μετατρέψουν σε μόνιμη κατοικία μελλοντικά. Το τμήμα του προαστιακού από την Οινόη προς τη Θήβα θα προσθέσει άλλους τέσσερις σταθμούς, ολοκληρώνοντας έτσι τις επεκτάσεις προς Βορρά. Η επέκταση του προαστιακού προς τη Χαλκίδα περιλαμβάνει την ανακαίνιση της υπάρχουσας διπλής γραμμής (έως τα όρια της Χαλκίδας) προκειμένου να κινούνται τα τρένα με υψηλές ταχύτητες, ενώ βελτιώσεις εξακολουθούν να γίνονται όχι μόνο στο δίκτυο αλλά και στους υπάρχοντες σταθμούς.

Η διαδρομή Χαλκίδα- Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) θα καλύπτεται σε 48 λεπτά από δύο συρμούς ανά ώρα. Η διαδρομή προς τη Θήβα (από την Αθήνα) θα διαρκεί 50 λεπτά Όλα τα έργα στη διπλή σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ - Θήβας, μήκους 100 χλμ., συμπεριλαμβανομένων της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης, προβλέπεται να ολοκληρωθούν έως το τέλος του χρόνου. Σε εξέλιξη βρίσκονται τα έργα ηλεκτροκίνησης στη διπλή σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ- Κόρινθος- Κιάτο, μήκους 102 χλμ., Τα έργα της γραμμής μέχρι το Ξυλόκαστρο προβλέπεται να ολοκληρωθούν στα μέσα του 2011.

Κορωπί - Λαύριο
Η πολυαναμενόμενη επέκταση του Προαστιακού από το Κορωπί μέχρι το Λαύριο (με ή χωρίς ιδιώτες) θα περιλαμβάνει τη δημιουργία οκτώ καινούργιων σταθμών που θα εξυπηρετούν τους κατοίκους της Ανατολικής Αττικής και κυρίως των δήμων της Λαυρεωτικής.

Οι πρώτες μελέτες για το έργο έχουν ήδη ολοκληρωθεί, ενώ σε φάση εκπόνησης βρίσκεται η πρώτη φάση του έργου. Με βάση τα αρχικά σχέδια, η δημοπράτηση του έργου επρόκειτο να γίνει μέσα στο 2008, με την προοπτική αυτό να ολοκληρωθεί το 2012. Τώρα, από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρεται ότι η προκήρυξη του έργου θα γίνει στα τέλη του 2010, η έναρξη κατασκευής του ένα χρόνο αργότερα και η ολοκλήρωσή του τον Ιανουάριο του 2014.

Στη νέα γραμμή, η οποία σε μεγάλο βαθμό (κατά 80%) θα ακολουθεί την ιστορική διαδρομή του παλαιού σιδηροδρόμου της Λαυρεωτικής, τα τρένα θα κινούνται με ταχύτητες έως 120 χιλιομέτρων την ώρα, ενώ η διαδρομή Αθήνα- Λαύριο θα γίνεται σε 55 λεπτά.

Ο νέος άξονας του Προαστιακού θα έχει συνολικό μήκος 31 χιλιομέτρων. Τα τρένα, μετά το Κορωπί θα κάνουν στάσεις στους σταθμούς: Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφίτροπη, Παλαιομακάριζα Θορικού και σε τρεις σταθμούς εντός του Λαυρίου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ο τερματικός στον χώρο του λιμανιού. Από τον σιδηροδρομικό σταθμό Κορωπίου έως τη στάση Θορικού, έξω από την πόλη του Λαυρίου, προβλέπεται διπλή σιδηροδρομική γραμμή, ενώ για το υπόλοιπο τμήμα των τριών χιλιομέτρων έως τον τερματικό σταθμό του λιμανιού του Λαυρίου η γραμμή θα είναι μονή και θα διέρχεται μέσα από την πόλη του Λαυρίου.

Η γραμμή θα εξυπηρετείται από σύγχρονα ηλεκτροκίνητα τρένα του προαστιακού σιδηροδρόμου, ενώ ο συνδυασμός της ηλεκτροκίνησης και της συνεχούς συγκολλημένης σιδηροτροχιάς μειώνει δραστικά τα επίπεδα του θορύβου.

Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς τα δρομολόγια προς Λαύριο θα πραγματοποιούνται μόνο με ηλεκτροκίνητους συρμούς σε πολύ ελκυστικούς χρόνους, γεγονός που θα μειώσει το χρόνο της διαδρομής.

Συγκεκριμένα η απόσταση Σύνταγμα- Λαύριο θα διανύεται σε 50΄ λεπτά, από το Σταθμό Λαρίσης στο Λαύριο σε μία ώρα και από την Κόρινθο στο Λαύριο σε μία ώρα και τριάντα λεπτά.

Εργα εκσυγχρονισμού
Δύο έργα υποδομών για τις μεταφορές, συνολικού προϋπολογισμού 133,63 εκατ. ευρώ εντάσσονται στο ΕΣΠΑ, στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007-2013», με αποφάσεις της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών. Ειδικότερα, εγκρίθηκε η ένταξη του έργου αποπεράτωσης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αττικής, προϋπολογισμού 100,42 εκατ. ευρώ με χρονική διάρκεια υλοποίησης 28 μήνες με τρία υποέργα:

Το πρώτο υποέργο αφορά στην κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου, στο τμήμα μεταξύ Σιδηροδρομικού Κέντρου Αθηνών (ΣΚΑ) και Τριών Γεφυρών, έργων για την ολοκλήρωση του ΣΚΑ και άλλων απαιτούμενων έργων υποδομής, σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης, ηλεκτροκίνησης και σιδηροδρομικών σταθμών για την πλήρη λειτουργία των γραμμών στο τμήμα Τρεις Γέφυρες - ΣΚΑ - Νέο Αεροδρόμιο Αθηνών στα Σπάτα.

Το δεύτερο υποέργο αφορά σε εργασίες μετατόπισης δικτύων ΟΚΩ (Οργανισμών Κοινής Ωφελείας) για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, στο τμήμα Τρεις Γέφυρες - ΣΚΑ.

Tο τρίτο υποέργο αφορά σε αναγκαστικές απαλλοτριώσεις για τις ανάγκες κατασκευής του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στο τμήμα Τρεις Γέφυρες - Νότιες Αχαρνές. Εγκρίθηκε επίσης η ένταξη των έργων αποπεράτωσης ηλεκτροκίνησης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα ΣΚΑ - Κιάτο, μήκους 99,6 χλμ, καθώς και των 9 ενδιάμεσων σταθμών με τις δευτερεύουσες γραμμές τους, συνολικού ύψους 33,21 εκατ. ευρώ με χρονική διάρκεια υλοποίησης 42 μηνών.

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=13901&subid=2&pubid=26785162

Δεν υπάρχουν σχόλια: