Δευτέρα, 11 Ιανουαρίου 2010

Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για νέο σύστημα ηλεκτρονικών αποδείξεων

Ειδικές μαγνητικές κάρτες στις οποίες θα είναι καταχωρημένοι οι ΑΦΜ των φορολογουμένων, αλλά και αποστολή στο υπουργείο Οικονομικών αναλυτικών τριμηνιαίων καταστάσεων από τις επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες, ετοιμάζεται να ρίξει στη «μάχη» των αποδείξεων το οικονομικό επιτελείο.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Ναυτεμπορική, στόχος είναι να μπορεί να ελεγχθεί η πραγματοποίηση των δαπανών και να μη δημιουργούνται προβλήματα στους φορολογούμενους, λόγος για τον οποίο άλλωστε μελετάται όπως από το 2011 το «βάρος» μετατοπιστεί αποκλειστικά στις επιχειρήσεις και στους επιτηδευματίες.
Τα προβλήματα πάντως δεν θα αποφευχθούν κατά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του νέου συστήματος, καθώς οι φορολογούμενοι υποχρεώνονται ήδη να συγκεντρώνουν τις αποδείξεις και θα αναγκαστούν να υποβάλλουν ειδική λίστα στην οποία θα αναγράφουν τον ΑΦΜ της επιχείρησης ή του επιτηδευματία με τον οποίο πραγματοποιήθηκε η συναλλαγή, την επωνυμία και το ποσό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών έχουν ήδη επισημάνει στην πολιτική ηγεσία ότι η υποχρέωση υποβολής των αποδείξεων έχει σημαντικό διαχειριστικό κόστος ελέγχου, ενώ ακόμη και η υποβολή λίστας δεν απεγκλωβίζει φορολογούμενους και ελεγκτικό μηχανισμό από το βραχνά της γραφειοκρατίας και δεν μειώνει επίσης το κόστος ελέγχου.

Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών έχουν ήδη προτείνει το καθεστώς των αποδείξεων να λειτουργήσει ως εξής:
1) Για τις δαπάνες που θα πραγματοποιηθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2010, δηλαδή μέχρι να ολοκληρωθεί το νέο σύστημα υποβολής και ελέγχου των συναλλαγών, οι φορολογούμενοι να κρατήσουν μεν τις αποδείξεις, αλλά από την άλλη πλευρά να μην υιοθετηθεί η λίστα για την καταγραφή αυτών, αφού εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους, όπως λανθασμένη αναγραφή στοιχείων κ.λπ.
Αντίθετα, θα πρέπει ποσοστό 3,5% έως και 5% των φορολογουμένων να κληθεί στις αρμόδιες ΔΟΥ ώστε να ελεγχθεί εξονυχιστικά.
2) Για τις δαπάνες που πραγματοποιούνται από την 1η Ιανουαρίου 2011 και μετά, το σύστημα θα πρέπει να αλλάξει και οι επιχειρήσεις να έχουν τις εξής υποχρεώσεις:
α) να καταχωρούν τον ΑΦΜ του φορολογουμένου και να εκδίδουν την απόδειξη.
Επισημαίνεται ότι επί μηχανογραφικής έκδοσης των αποδείξεων ο εν λόγω τρόπος δεν παρουσιάζει καμία δυσκολία. Για τις αποδείξεις όμως που εκδίδονται μέσω Φορολογικών Ταμειακών Μηχανών, επειδή η πληκτρολόγηση του ΑΦΜ εγκυμονεί κινδύνους με σοβαρότερο αυτόν της λανθασμένης πληκτρολόγησης, οι υπηρεσιακοί παράγοντες προτείνουν όπως συνδεθούν οι μηχανές με ειδικό σύστημα το οποίο θα αναγνωρίζει τον ΑΦΜ μέσω ειδικής μαγνητικής κάρτας.
β) να υποβάλλουν στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων ηλεκτρονικό αρχείο συναλλαγών ως εξής:
Μέχρι τις 30 Απριλίου για τις συναλλαγές των μηνών Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου και Μαρτίου και μέχρι την 31η Ιουλίου για τις συναλλαγές των μηνών Απριλίου, Μαΐου και Ιουνίου.
Μέχρι την 31η Οκτωβρίου για τις συναλλαγές των μηνών Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου και μέχρι την 31η Ιανουαρίου για τις συναλλαγές των μηνών Οκτωβρίου, Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου.
Πάντως, και με το νέο σύστημα οι πολίτες θα πρέπει να συλλέγουν και να κρατούν τις αποδείξεις, όμως αυτό θα γίνεται μέχρι την εκκαθάριση της φορολογικής τους δήλωσης.
Newsroom ΔΟΛ

Δεν υπάρχουν σχόλια: