Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011

Απαλλαγή από πόθεν έσχες µόνο για αγορές µε µετρητά

ΑΠΑΛΛΑΓΗΤΗΣ αγοράς πρώτης κατοικίας από το πόθεν έσχες µόνο εφόσον γίνεταιµεµετρητά, και όχι µε δάνειο,προβλέπει εγκύκλιος του υπουργείου Οικονοµικών που εστάλη στις εφορίες, κατ’ εφαρµογή της σχετικής ρύθµισης που ψηφίστηκε πέρυσι.

Πρόκειται γιατη ρύθµιση που προβλέπει απαλλαγή από το πόθεν έσχες για αγορά ή ανέγερση πρώτης κατοικίας µε επιφάνεια µέχρι 120 τ.µ. και αξία έως 200.000 ευρώ.

∆ενυπάγονταιστην απαλλαγήοι δωρεές και γονικές παροχές που γίνονται για την εξόφληση δανείου το οποίο έλαβε ο φορολογούµενος για να αγοράσει ή να χτίσει πρώτη κατοικία. Και αυτό διότι οι δόσεις του δανείου θεωρούνται τεκµήριο.

Αν η αξία µιας κατοικίας ξεπερνά τα 200.000 ευρώ, παρέχεται απαλλαγή µέχρι το συγκεκριµένο ποσόκι αν η επιφάνειά της υπερβαίνει τα 120 τ.µ. η απαλλαγή αφορά στη δαπάνη που αντιστοιχεί στην παραπάνω επιφάνεια. Αν συντρέχουν και οι δύο προϋποθέσεις, απαλλάσσεται από το πόθεν έσχες το µικρότερο κατά περίπτωση ποσό µεταξύ της δαπάνης έως 200.000

ευρώ και εκείνης που αντιστοιχεί στην επιφάνεια µέχρι 120 τ.µ.

Παράδειγµα:Για διαµέρισµα 150 τ.µ. και αξίας 200.000 ευρώ ο αγοραστής απαλλάσσεται από τον φόρο δωρεάς για το ποσό που αναλογεί στα 120 τ.µ. Αρα, ο αγοραστής απαλλάσσεται για αξία 160.000 ευρώ.

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=3&artid=4613637


Κίνητρα για αγορά πρώτης κατοικίας

Πιο εύκολα μπορούν να αποκτήσουν πλέον πρώτη κατοικία οι φορολογούμενοι που διαθέτουν... ρευστό, αλλά μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου 2010 δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν την προέλευσή του στην εφορία και να καλύψουν το πόθεν έσχες.

Το υπουργείο Οικονομικών τούς απαλλάσσει από τον έλεγχο του πόθεν έσχες αλλά και από τον φόρο δωρεάς ή γονικής παροχής. Βέβαια, βασική προϋπόθεση είναι η επιφάνεια της πρώτης κατοικίας που αποκτάται να μην ξεπερνά τα 120 τ.μ. και η αξία της τις 200.000 ευρώ, ενώ η δωρεά ή γονική παροχή χρηματικών ποσών να αφορά αποκλειστικά την αγορά της πρώτης κατοικίας και όχι την κάλυψη ή την εξόφληση στεγαστικού δανείου.
Κίνητρα για αγορά πρώτης κατοικίας
Και αυτό γιατί το σύνολο των τοκοχρεολυτικών δόσεων στεγαστικού δανείου πρώτης κατοικίας αποτελεί πλέον τεκμήριο διαβίωσης και προστίθεται στα υπόλοιπα τεκμήρια (κατοικίες, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής, δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία κ.λπ.).
Η απαλλαγή από τον φόρο για δωρεές ή γονικές παροχές μετρητών σημαίνει ότι οι νέοι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να κάνουν χρήση για την αγορά πρώτης κατοικίας χρηματικών ποσών από τους γονείς τους, χωρίς εκείνοι να επιβαρυνθούν με τον ισχύοντα φόρο.
Με το απόθεμα αδιάθετων κατοικιών να παραμένει μεταξύ 120.000 έως 150.000, η αναστολή του πόθεν έσχες ευνοεί κυρίως τους φορολογούμενους που διαθέτουν ρευστό και αγοράζουν ακριβές κατοικίες καθώς και τους γονείς που βοηθούν τα παιδιά τους να αγοράσουν πρώτη κατοικία. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το μέτρο μπορεί να μην αλλάξει δραματικά το σημερινό τοπίο, ωστόσο, και σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη πτώση των τιμών στα ακίνητα, μπορεί να τονώσει κάπως τη ζήτηση μέσα στο 2011.
Με χθεσινή εγκύκλιο του υφυπουργού Οικονομικών Δημ. Κουσελά ορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την απαλλαγή της αγοράς ή ανέγερσης πρώτης κατοικίας από το πόθεν έσχες, παρέχονται παραδείγματα για το τι πρέπει να προσέξουν οι φορολογούμενοι για να δικαιούνται την απαλλαγή του πόθεν έσχες, μέχρι πότε αυτή ισχύει αλλά και οι όροι απαλλαγής από τον φόρο για γονικές παροχές ή δωρεές χρηματικών ποσών που προορίζονται για την απόκτηση ή ανέγερση πρώτης κατοικίας.
Το μέτρο ισχύει από τις 17 Δεκεμβρίου 2010 μέχρι και 31 Δεκεμβρίου 2012.
Πιο συγκεκριμένα στην εγκύκλιο διευκρινίζονται τα εξής:
1. Εξαιρείται από το «πόθεν έσχες» μέχρι 31-12-2012 η δαπάνη για την αγορά από ενήλικο, με δικαίωμα πλήρους κυριότητας καθώς και η ανέγερση από αυτόν οικοδομής, ως πρώτης κατοικίας, συνολικής αξίας 200.000 ευρώ και επιφάνειας τα 120 τ.μ.
2. Αν η επιφάνεια της οικοδομής είναι εμβαδού πάνω από 120 τ.μ. ή η αξία της υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ, τότε λαμβάνεται υπόψη ως δαπάνη απόκτησης περιουσιακών στοιχείων η επιπλέον του ποσού αυτού δαπάνη ή το ποσό αγοράς ή το κόστος ανέγερσης που αναλογεί στην επιφάνεια πάνω από τα 120 τ.μ.
Σε περίπτωση που συντρέχουν και οι δύο περιπτώσεις τότε λαμβάνεται υπόψη το μεγαλύτερο ποσό μεταξύ της δαπάνης των άνω των 200.000 ευρώ και της δαπάνης που αντιστοιχεί στην επιφάνεια πάνω από τα 120 τ.μ.
3. Στην επιφάνεια των 120 τ.μ. της πρώτης κατοικίας λαμβάνεται υπόψη ακέραιη και η επιφάνεια των βοηθητικών χώρων (αποθήκη, χώρος στάθμευσης, λεβητοστάσιο, αποθήκη καυσίμων, κλιμακοστάσιο κ.λπ.).
4. Στην επιφάνεια των 120 τ.μ. δεν περιλαμβάνεται ο χώρος στάθμευσης στην πιλοτή ή στον ακάλυπτο χώρο του οικοπέδου που είναι παρακολούθημα της κατοικίας αυτής και δεν έχει ξεχωριστό ποσοστό ιδιοκτησίας στο οικόπεδο.
5. Για την απαλλαγή από το τεκμήριο αγοράς ή ανέγερσης πρώτης κατοικίας εξετάζεται αν ο φορολογούμενος, η σύζυγός του και τα τέκνα που τους βαρύνουν έχουν δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή ισόβιας επικαρπίας ή οίκησης, εξ ολοκλήρου ή επί ιδανικού μεριδίου, σε άλλη οικία ή οικίες, εφόσον το άθροισμα της συνολικής επιφάνειας που τους αντιστοιχεί υπερβαίνει τα 70 τ.μ. Η επιφάνεια αυτή προσαυξάνεται κατά 20 τ.μ. για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 25 τ.μ. για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα που βαρύνουν τον υπόχρεο ή τον άλλο σύζυγο.
ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΕΩΣ ΤΑ 120 Τ.Μ.
Οι δωρεές και οι γονικές παροχές
Πλήρη φορολογική απαλλαγή θα έχουν όλες οι δωρεές και γονικές παροχές χρηματικών ποσών που πραγματοποιούνται προκειμένου ο αποδέκτης της δωρεάς ή της γονικής παροχής να αγοράσει πρώτη κατοικία έως 120 τετραγωνικών μέτρων και αξίας έως 200.000 ευρώ κάνοντας χρήση της αναστολής του «πόθεν έσχες». Πιο αναλυτικά, στην εγκύκλιο για τη γονική παροχή και τη δωρεά χρημάτων προβλέπονται τα ακόλουθα:
  • Γονική παροχή ή δωρεά χρημάτων: Απαλλάσσονται από φόρο (10%, 20% ή 40% ανάλογα με τον βαθμό συγγένειας δωρητή και δωρεοδόχου) δωρεές ή γονικές παροχές χρηματικών ποσών, που συνιστώνται αποκλειστικά για την αγορά η ανέγερση πρώτης κατοικίας από ενήλικο, για τις οποίες η δαπάνη που πραγματοποιείται (από 17/12/2010 μέχρι και 31/12/2012) απαλλάσσεται από το «πόθεν έσχες».
Για την απαλλαγή από τον φόρο γονικής παροχής ή δωρεάς ισχύουν τα εξής:
  • Οι δωρεές/γονικές παροχές πρέπει να έχουν ως αντικείμενο χρηματικά ποσά.
  • Δεν προβλέπεται απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής της οικείας φορολογικής δήλωσης παρά μόνο απαλλαγή από τον φόρο. Συνεπώς, θα υποβάλλονται οι οικείες δηλώσεις και θα ζητείται απαλλαγή από τον φόρο. Εφόσον δεν παρέχεται πλήρης απαλλαγή από τον φόρο δωρεάς/γονικής παροχής (λόγω ποσού ή επιφάνειας), το μη απαλλασσόμενο ποσό της δωρεάς/γονικής παροχής υπόκειται αυτοτελώς στον οικείο φόρο (με συντελεστές 10, 20 ή 40%).
  • Κατά την υποβολή της δήλωσης φόρου δωρεάς/γονικής παροχής που ζητείται απαλλαγή προσκομίζονται στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις.
  • Οι δωρεές/γονικές παροχές πρέπει να συνιστώνται προκειμένου να καλυφθεί η δαπάνη αγοράς ή ανέγερσης πρώτης κατοικίας. Δεν υπάγονται συνεπώς στην απαλλακτική διάταξη οι δωρεές/γονικές παροχές που συνιστώνται για την εξόφληση δανείου (ή δόσεων αυτού) που είχε λάβει ο φορολογούμενος, προκειμένου να προβεί στην αγορά/ανέγερση, δεδομένου ότι δεν προβλέπεται αντίστοιχη απαλλαγή αυτού από το «πόθεν έσχες» μετά την ισχύ του ν. 3842/2010.
  • Η δαπάνη για την αγορά/ανέγερση πρώτης κατοικίας, καθώς και η δωρεά/γονική παροχή για την κάλυψη αυτής πρέπει να πραγματοποιείται από 17/12/2010 (ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως) μέχρι και 31/12/2012. Εφόσον η δαπάνη ή η δωρεά/γονική παροχή (π.χ. συμβόλαιο αγοράς/ανέγερση) έγινε πριν από τις 17/12/2010, για τα ποσά της δωρεάς/γονικής παροχής επιβάλλεται φόρος ανεξάρτητα από τον χρόνο υποβολής της οικείας δήλωσης (πριν ή μετά τις 17/12/2010).
  • Αν η δαπάνη καταβάλλεται τμηματικά (π.χ. εξόφληση τιμήματος σε δόσεις ή τιμολόγια ανέγερσης οικοδομής σε διάφορα χρονικά σημεία), απαλλάσσονται από τον φόρο μόνο οι δωρεές/γονικές παροχές που συνιστώνται για την κάλυψη δαπανών που γίνονται στο χρονικό διάστημα από 17/12/2010 μέχρι και 31/12/2012.
  • Η απαλλαγή παρέχεται για τη δαπάνη που πραγματοποιείται για την αγορά ή ανέγερση πρώτης κατοικίας, εφόσον η επιφάνεια αυτής δεν υπερβαίνει τα 120 τ.μ. και η συνολική αξία της δαπάνης το ποσό των 200.000 ευρώ. Αν η αξία της οικοδομής υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ, παρέχεται απαλλαγή για τη μέχρι του ποσού των 200.000 ευρώ δαπάνη. Αν η επιφάνεια της οικοδομής υπερβαίνει τα 120 τ.μ., παρέχεται απαλλαγή για τη δαπάνη που αντιστοιχεί στην επιφάνεια των 120 τ.μ. Αν συντρέχουν και οι δύο ανωτέρω προϋποθέσεις (δαπάνη άνω των 200.000 ευρώ και οικοδομή άνω των 120 τ.μ.), παρέχεται απαλλαγή για το μικρότερο από τα δύο αυτά ποσά δαπάνης, δηλαδή απαλλάσσεται το μικρότερο, κατά περίπτωση, ποσό μεταξύ της δαπάνης μέχρι τα 200.000 ευρώ και της δαπάνης που αντιστοιχεί στην επιφάνεια μέχρι τα 120 τ.μ. Τονίζεται ιδιαίτερα ότι το συνολικό ποσό της δαπάνης δεν πρέπει να υπερβαίνει τα πιο πάνω όρια, ανεξάρτητα αν η δαπάνη πραγματοποιείται μέσα στο ίδιο ή σε διαφορετικό έτος.
  • Δικαιούχοι της απαλλαγής από τον φόρο δωρεάς/γονικής παροχής είναι όσοι υποβάλλουν φορολογική δήλωση στην Ελλάδα. Δηλαδή μπορεί να είναι και αλλοδαποί ή κάτοικοι εξωτερικού που αποκτούν/ανεγείρουν πρώτη κατοικία στην Ελλάδα.
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11379&subid=2&pubid=51306948
Το αγοραζόμενο/ανεγειρόμενο ακίνητο πρέπει να αποκτάται κατά πλήρη κυριότητα και όχι κατά ψιλή κυριότητα ή επικαρπία.
Στην εγκύκλιο τονίζεται επίσης ότι παρατείνεται μέχρι 31-12-2011 η προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεων επιβολής φόρων για υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών, δωρεών γονικών παροχών, προικών, κερδών από λαχεία, μεταβίβασης ακινήτων και φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ
Απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης
Η απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης συνδέεται με την οικογενειακή κατάσταση του φορολογουμένου. Συγκεκριμένα το αφορολόγητο όριο για αγορά πρώτης κατοικίας ανέρχεται σε:
  • 200.0000 για τον άγαμο. Για τον άγαμο που παρουσιάζει αναπηρία τουλάχιστον 67% από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία το ποσό αυξάνεται σε 250.000 ευρώ.
  • 250.000 για έγγαμο μέχρι ποσού αξίας, ενώ από έγγαμο που παρουσιάζει αναπηρία τουλάχιστον 67% από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία φτάνει μέχρι και 275.000 ευρώ. Αυτό το ποσό προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα αυτού και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του. Αν η αξία του ακινήτου υπερβαίνει τα παραπάνω αφορολόγητα όρια, η απαλλαγή χορηγείται μέχρι του αντίστοιχου αφορολόγητου ποσού και για την επιπλέον αξία οφείλεται φόρος μεταβίβασης με συντελεστή 10%.
Σε περίπτωση αγοράς κατοικίας, στο ποσό της απαλλαγής περιλαμβάνεται και η αξία μιας θέσης στάθμευσης και ενός αποθηκευτικού χώρου, για επιφάνεια εκάστου έως 20 τ.μ., εφόσον βρίσκονται στο ίδιο ακίνητο και αποκτώνται ταυτόχρονα με το ίδιο συμβόλαιο αγοράς.
Οι συντελεστές του φόρου μεταβίβασης είναι οι εξής:
  • 8% για το μέχρι 20.000 ευρώ τμήμα της φορολογητέας αξίας και
  • 10% για το άνω του ποσού αυτού τμήμα της, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή μη πυροσβεστικής υπηρεσίας στην περιοχή. Στο ποσό του κύριου φόρου επιβάλλεται και φόρος υπέρ δήμων και κοινοτήτων 3%.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
Αγορά διαμερίσματος
Παράδειγμα 1: Αγορά διαμερίσματος 120 τ.μ. αξίας 250.000 ευρώ. Ο αγοραστής απαλλάσσεται από τον φόρο δωρεάς για αξία 200.000 ευρώ. Η δήλωση φόρου δωρεάς θα υποβληθεί για το συνολικό ποσό των 250.000 ευρώ (εφόσον για ολόκληρο το τίμημα έγινε δωρεά προς τον αγοραστή) και θα υπαχθεί σε φόρο για τις 50.000 ευρώ.
Παράδειγμα 2: Αγορά διαμερίσματος 150 τ.μ. αξίας 200.000 ευρώ. Ο αγοραστής απαλλάσσεται από τον φόρο δωρεάς για το ποσό που αναλογεί στα 120 τ.μ.
  • Στα 150 τ.μ. αναλογεί αξία 200.000 ευρώ.
  • Στα 120 τ.μ. αναλογεί αξία 160.000 ευρώ (200.000Χ120/150=160.000€).
  • Αρα ο αγοραστής απαλλάσσεται για αξία 160.000 ευρώ.
Παράδειγμα 3: Αγορά διαμερίσματος 150 τ.μ. αξίας 350.000 ευρώ.
  • Στα 150 τ.μ. αναλογεί αξία 350.000 ευρώ.
  • Στα 120 τ.μ. αναλογεί αξία 280.000 ευρώ (350.000χ120/150=280.000€).
Αρα ο αγοραστής απαλλάσσεται από τον φόρο δωρεάς για αξία 200.000 ευρώ, δεδομένου ότι η αξία που αναλογεί στα 120 τ.μ. (280.000) υπερβαίνει το ανώτατο απαλλασσόμενο των 200.000 ευρώ.

«Στοπ» σε οκτώ καταχρηστικούς όρους τραπεζών

«Στοπ» σε οκτώ όρους που χρησιμοποιούν οι τράπεζες στις συναλλαγές τους με τους καταναλωτές και έχουν κριθεί ως καταχρηστικοί από τη Δικαιοσύνη σε υποθέσεις συλλογικών αγωγών ενώσεων καταναλωτών, βάζει σχετική απόφαση του υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Βασίλη Κεγκέρογλου.
Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, η απόφαση έχει εφαρμογή και παράγει αποτελέσματα και έναντι των τραπεζών που δεν ήταν διάδικοι και αφορά όλους τους καταναλωτές, οι οποίοι επωφελούνται από τις διατάξεις της χωρίς να χρειαστεί να υποβληθούν σε καμία διαδικασία ή κόστος.
Με την έκδοσή της, όλα τα πιστωτικά ιδρύματα ή εταιρείες παροχής πιστώσεων οφείλουν να απαλείψουν τους συγκεκριμένους όρους άμεσα και να πάψουν να κάνουν χρήση τους. Οι όροι αυτοί αφορούν το σύνολο των καταναλωτών που συναλλάσσονται με τις τράπεζες.
Ειδικότερα, απαγορεύεται η διατύπωση και χρήση των παρακάτω οκτώ όρων:
1. Ο όρος που προβλέπει ότι σε περίπτωση ανάληψης μετρητών από κατάστημα ή ΑΤΜ του ίδιου πιστωτικού ιδρύματος, καταβάλλονται από τον καταναλωτή προμήθεια ή λειτουργικά έξοδα στο πιστωτικό ίδρυμα.
2. Ο όρος που προβλέπει ότι στην περίπτωση στεγαστικού δανείου που χρησιμοποιείται για κατασκευή ή ανέγερση κατοικίας, το δάνειο κατατίθεται σε δεσμευμένο λογαριασμό του οφειλέτη και ενώ η αποδέσμευση γίνεται σταδιακά, ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών, ο δανειολήπτης επιβαρύνεται με τους τόκους του δανείου, από την ημέρα που κατατίθεται το ποσόν στον δεσμευμένο λογαριασμό. Ο όρος αυτός απαγορεύεται, ανεξάρτητα αν το ποσόν που κατατίθεται στον λογαριασμό του δανειολήπτη εκτοκίζεται με τόκο κατάθεσης.
3. Ο όρος που προβλέπει ότι επιβάλλονται προμήθεια ή έξοδα για την κατάθεση σε λογαριασμό τρίτου, που είναι πελάτης του πιστωτικού ιδρύματος.
4. Ο όρος με τον οποίο επιβάλλονται προμήθεια ή έξοδα σε κάθε κίνηση λογαριασμού ταμιευτηρίου ή τρεχούμενου αναφορικά με την ανάληψη ή κατάθεση μετρητών ή επιταγής στα ταμεία των τραπεζών, όταν οι κινήσεις υπερβαίνουν το καθορισμένο από την τράπεζα όριο.
5. Ο όρος που προβλέπει την επιβολή εξόδων αδράνειας σε καταθετικούς λογαριασμούς, που παραμένουν ακίνητοι για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από αυτό που καθορίζει η τράπεζα.
6. Ο όρος που προβλέπει ότι οι λογαριασμοί με μέσο μηνιαίο υπόλοιπο μικρότερο από εκείνο που ορίζει η τράπεζα βαρύνονται με έξοδα τήρησης και παρακολούθησης των κινήσεων.
7. Ο όρος που υποχρεώνει τον καταθέτη να ειδοποιήσει αμέσως την τράπεζα, σε περίπτωση απώλειας του βιβλιαρίου καταθέσεων, και ορίζει ότι η τράπεζα δεν ευθύνεται σε περίπτωση που πραγματοποιήσει πληρωμή σε άλλο πρόσωπο, πριν λάβει την προαναφερόμενη ειδοποίηση.
8. Ο όρος που περιορίζει την ευθύνη των τραπεζών μόνο για δόλο ή για βαριά αμέλεια υπαλλήλου της, σε περίπτωση μη γνήσιας υπογραφής σε δελτία ή εντολές πληρωμής, αποκλείοντας κατ� αυτόν τον τρόπο την ευθύνη της για ελαφρά αμέλεια.
Οπως σημειώνει η σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, η εν λόγω απόφαση εντάσσεται πλέον στο νομικό οπλοστάσιο προστασίας του καταναλωτή και για μη συμμόρφωση με αυτήν προβλέπεται η επιβολή αυστηρών προστίμων, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3587/2007.
 http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=1922305

Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011

Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2011

Φακέλωμα μέσω κινητών, σταθερών τηλεφώνων και internet

"Φακέλωμα" των πολιτών μέσω κινητών, σταθερών τηλεφώνων και internet, με τις εταιρείες να κρατούν αρχείο για έναν ολόκληρο χρόνο προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, που κατατέθηκε στη Bουλή και με το οποίο ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο η σχετική κοινοτική οδηγία.

http://www.capital.gr/News.asp?id=1114916

Στην αντεπίθεση η ΕΕΤ για τη ρύθμιση υπερχρεωμένων νοικοκυριών

Αβάσιμες χαρακτηρίζει η Ελληνική Ενωση Τραπεζών τις αιτιάσεις για μη συμμόρφωση των τραπεζών με τις διατάξεις του Ν. 3689/2010 για τη ρύθμιση των οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων.
Σύμφωνα με την ΕΕΤ από την έναρξη της ισχύος του νόμου μέχρι και σήμερα έχουν κατατεθεί - και παραληφθεί από τις τράπεζες περισσότερα από 25.000 αιτήματα εξωδικαστικού συμβιβασμού κάτι που -όπως επισημαίνει η Ενωση- αποδεικνύει ότι ουδεμία άρνηση υφίσταται από πλευράς των τραπεζών να παραλαμβάνουν αιτήματα.
Μεταξύ άλλων η ΕΕΤ κάνει λόγο για σειρά προβλημάτων που διαπιστώθηκε κατά την επεξεργασία των αιτημάτων.
Η σχετική ανακοίνωση καταλήγει με τη διαβεβαίωση ότι οι τράπεζες καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να εφαρμόσουν το νόμο και να διευκολύνουν τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, χωρίς ωστόσο, όπως ξεκαθαρίζεται, «να διακυβεύονται τα εύλογα και θεμιτά συμφέροντα των καταθετών των τραπεζών, καθώς και των μετόχων τους».

Συγκεκριμένα, με αφορμή σχετική ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (16/12), όπου αναφέρεται ότι τράπεζες είναι εν γένει απρόθυμες και ελλιπώς προετοιμασμένες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις που θέτει ο ν. 3869/2010, αλλά και πρόσφατη ανακοίνωση της ΕΚΠΟΙΖΩ η ΕΕΤ υποστηρίζει ότι οι εν λόγω αιτιάσεις δεν αποδίδουν την πραγματικότητα και αναλυτικά αναφέρει τα ακόλουθα:

1. Ο Ν. 3869/2010 αναφορικά με τη ρύθμιση των οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων τέθηκε σε εφαρμογή την 1η Σεπτεμβρίου 2010. Με το νόμο αυτό για πρώτη φορά εισήχθη στην ελληνική έννομη τάξη ο θεσμός της «πτώχευσης» φυσικών προσώπων-μη εμπόρων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα σε αυτόν στάδια, δηλαδή:

� το πρώτο στάδιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού,

� το δεύτερο στάδιο του δικαστικού συμβιβασμού, εφόσον αποτύχει ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, και

� το τρίτο στάδιο της δικαστικής ρύθμισης χρεών, εφόσον αποτύχει το στάδιο του δικαστικού συμβιβασμού.

2. Οι τράπεζες, ήδη πολύ πριν τεθεί ο νόμος σε εφαρμογή, παρακολουθώντας τις οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις και ανταποκρινόμενες στη δυσμενή οικονομική συγκυρία, προέβησαν, παρά τα προβλήματα ρευστότητας που υπάρχουν στο τραπεζικό σύστημα, σε πάρα πολύ μεγάλο αριθμό ρυθμίσεων με οφειλέτες που αντιμετώπιζαν δυσχέρειες κατά την εξυπηρέτηση των δανείων τους, με ιδιαίτερα ευνοϊκές ρυθμίσεις και κοινωνική ευαισθησία. Μάλιστα δε, πρωτόβουλα, το σύνολο των τραπεζών είχε ήδη θεσπίσει και εφαρμόσει ειδικά προγράμματα για συγκεκριμένες κατηγορίες οφειλετών, όπως τους δημοσίους υπαλλήλους (λόγω της περικοπής των αποδοχών τους) και τους άνεργους, στους οποίους προσφέρθηκε επιμήκυνση της διάρκειας των δανείων τους, υποδιπλασιασμός των δόσεων, ή ακόμα και άτοκη εξυπηρέτηση του δανείου.

Επισημαίνεται σχετικά ότι οι εν λόγω ρυθμίσεις αφορούν περισσότερους από 250.000 δανειολήπτες και το ύψος τους οφειλές που υπερβαίνουν τα 4 δισ. ευρώ στο σύνολο του τραπεζικού συστήματος.

3. Από την έναρξη της ισχύος του νόμου μέχρι και σήμερα έχουν κατατεθεί στις τράπεζες περισσότερα από 25.000 αιτήματα εξωδικαστικού συμβιβασμού (που αντιστοιχούν βέβαια σε σημαντικά μικρότερο αριθμό οφειλετών, καθώς πολλοί εξ αυτών έχουν υποβάλει αιτήσεις σε περισσότερες τράπεζες), τα οποία έχουν παραληφθεί στο σύνολό τους. Αυτό το γεγονός καταδεικνύει ότι ουδεμία άρνηση υφίσταται από πλευράς των τραπεζών να παραλαμβάνουν αιτήματα.

Όπως διευκρινίζεται, τα αιτήματα αυτά μετά την παραλαβή τους έπρεπε να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας, κατά την οποία όμως, σύμφωνα πάντα με την ΕΕΤ, διαπιστώθηκαν τα εξής προβλήματα:
(α) Με αξιοσημείωτη συχνότητα, αιτήματα:
� δεν συνοδεύονται από δικαιολογητικά έγγραφα, τα οποία είναι απαραίτητα, ώστε να γίνει από τις τράπεζες ο έλεγχος συνδρομής των προϋποθέσεων του νόμου,
� έχουν υποβληθεί από εμπόρους, οι οποίοι εξαιρούνται ρητά από τις διατάξεις του νόμου,
� είναι ανυπόγραφα, ή
� έχουν υποβληθεί από οφειλέτες που κατά το χρόνο υποβολής του αιτήματος δεν είχαν ληξιπρόθεσμες οφειλές και εξυπηρετούσαν εμπρόθεσμα τις υποχρεώσεις τους (επισημαίνεται σχετικά ότι ο νόμος απαιτεί «μόνιμη αδυναμία» πληρωμής (έστω κάποιων) ληξιπρόθεσμων χρηματικών οφειλών του οφειλέτη).
(β) Επιπλέον, τα δύο τρίτα των υποβληθέντων αιτημάτων δεν περιλαμβάνουν καμία απολύτως πρόταση διευθέτησης των οφειλών προς τις τράπεζες. Η επισήμανση αυτή συνάγεται και από το δελτίο τύπου του Γενικού Γραμματέα Καταναλωτή, στο οποίο αναφέρονται και συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία, ότι δηλαδή από τους 3.888 οφειλέτες που απευθύνθηκαν στο Συνήγορο του Καταναλωτή μόνο 1.155 συνόδευαν το αίτημά τους από σχέδιο διευθέτησης οφειλών.
Κατά συνέπεια, τονίζεται, ο αριθμός των αιτημάτων που είναι δυνατόν να αξιολογηθούν από τις τράπεζες είναι σημαντικά χαμηλότερος εκείνων που έχουν υποβληθεί, για λόγους που οφείλονται είτε σε αμέλεια των οφειλετών είτε σε εκ μέρους τους παρελκυστική τακτική.
4. Σε κάθε περίπτωση, συνεχίζει η ΕΕΤ, οι τράπεζες, επιδιώκοντας ενεργά την εφαρμογή του νόμου και προσβλέποντας στο κοινό όφελος του εξωδικαστικού συμβιβασμού, απέστειλαν και συνεχίζουν να αποστέλλουν τις αναγκαίες επιστολές στους οφειλέτες και τους φορείς με την υπόδειξη να προσκομιστούν τα στοιχεία που λείπουν, όπως:
� τα απαραίτητα δικαιολογητικά που καθιστούν εφικτή την επεξεργασία της αίτησης ή δικαιολογούν το εύλογο του αιτήματος, ή
� οι προτάσεις διευθέτησης.
Παρατηρήθηκε, εν τούτοις, ότι τόσο οφειλέτες όσο και φορείς πολύ συχνά δεν ανταποκρίνονται στην επικοινωνία που γίνεται από την τράπεζα ή καθυστερούν πολύ να αποστείλουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Ενδεικτικά παραδείγματα:
� οφειλέτες επικαλούνται ότι είναι άνεργοι και δεν προσκομίζουν τη σχετική βεβαίωση από τον ΟΑΕΔ
� φορείς δηλώνουν ότι μολονότι έχουν στην κατοχή τους τα απαραίτητα δικαιολογητικά των οφειλετών που συνδράμουν, αρνούνται να αποστείλουν αντίγραφά τους.
5. Η κατανόηση από την πλευρά οφειλετών και φορέων ότι είναι αναγκαία η υποβολή πλήρους αιτήματος με τα απαραίτητα δικαιολογητικά εξυπηρετεί τόσο τους ίδιους όσο και τις τράπεζες, οι οποίες λόγω των ελλείψεων αναγκάζονται, με ιδιαίτερο κόστος, να καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια, καθώς δεν υπάρχει πνεύμα συνεργασίας, να αναπληρώσουν κενά και ελλείψεις προκειμένου να είναι σε θέση να αποδεχθούν ή όχι τον εξωδικαστικό συμβιβασμό και να υποβάλουν τις προτάσεις ή αντιπροτάσεις τους στους οφειλέτες.
6. Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι βάσει του νόμου ο οφειλέτης διατηρεί το δικαίωμα να προσφύγει στο δικαστήριο, εφόσον δεν επιτευχθεί ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, ανεξαρτήτως του λόγου της αποτυχίας αυτού. Δικαιούται, επομένως, να προσφύγει στο δικαστήριο:
� είτε στην περίπτωση που θα απορρίψει εκείνος τις αντιπροτάσεις των πιστωτών του,
� είτε στην περίπτωση που οι πιστωτές απορρίψουν τη δική του πρόταση.
Επισημαίνεται σχετικά ότι ο συμβιβασμός από τη φύση του προϋποθέτει πρόταση και αντιπρόταση, ελεύθερη διαπραγμάτευση των μερών και τόπο κοινής αποδοχής, δηλαδή σύμπτωση απόψεων. Πολύ περισσότερο, επίτευξη συμβιβασμού δε σημαίνει διαγραφή απαιτήσεων χωρίς νόμιμο και αποχρώντα λόγο. Μια τέτοια διαγραφή θα έθετε σε διακινδύνευση τα συμφέροντα των καταθετών, θα ισοδυναμούσε με απιστία έναντι των μετόχων της τράπεζας, και θα συνιστούσε πρόκληση κατά του κοινωνικού συνόλου και κυρίως των καλόπιστων και συνεπών δανειοληπτών. Αρνητική θα ήταν μια τέτοια διαγραφή και σε σχέση με την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας των τραπεζών από τους σχετικούς διεθνείς οίκους, ειδικά στην τρέχουσα συγκυρία.
7. Σε κάθε περίπτωση, με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, η επίτευξη εξωδικαστικού συμβιβασμού απαιτεί την κίνηση του εσωτερικού μηχανισμού, ανά αίτηση, 4-5 τραπεζών, οι οποίες προέβησαν σε δομικές αλλαγές για τη δυνατότητα αποτελεσματικής ανταπόκρισής τους στο νέο θεσμό (αναβάθμιση μηχανογραφικών συστημάτων, ανάπτυξη νέων διαδικασιών και λειτουργιών, σύσταση νέων οργανικών μονάδων για την επεξεργασία των αιτημάτων, εκπαίδευση δικτύου) και οι οποίες λαμβάνουν διαρκή μέριμνα για την αποτελεσματική και κατά το δυνατόν ταχύτερη διεκπεραίωση των υποθέσεων.
8. Παρά τα σημαντικά προβλήματα που δημιούργησε ο νόμος, στις σημερινές κρίσιμες συνθήκες της οικονομίας, στο σύνολο του τραπεζικού συστήματος, κυρίως ως προς την ενθάρρυνση μιας ψυχολογίας εθισμού σε άρνηση καταβολής οφειλών στις τράπεζες, ακόμη και από τους τακτικά ενήμερους οφειλέτες, με τη λαθεμένη προσδοκία της διαγραφής τους, οι τράπεζες διαβεβαιώνουν ότι:
� καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να εφαρμόσουν το νόμο και να διευκολύνουν τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά,
� χωρίς, όμως, να διακυβεύονται τα εύλογα και θεμιτά συμφέροντα των καταθετών των τραπεζών, καθώς και των μετόχων τους, τόσο στην Ελλάδα (περιλαμβανομένων φυσικά και των μικρο-μετόχων) όσο και την αλλοδαπή.

http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=1919655

___________________________________________

Να σημειώσω ότι ενώ είναι εν γένει θετική η εισαγωγή της νέας νομοθεσίας, παρουσιάζονται τα προβλήματα που αναφέρει η ΕΕΤ, είναι βέβαιο.
Χρειάζεται εξειδικευμένες συμβουλές κάποιος για να τρέξει την όλη διαδικασία, πόσο μάλλον να προτείνει στη τράπεζα σχέδιο εξυπηρέτησης των οφειλών, ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙΣ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΧΩΡΑ ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΜΕ ISO ΩΣΤΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ ΕΝΤΥΠΟ ΠΟΥ ΝΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΕΙ ΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
πιστέψτε με, επειδή την έκανα παρόμοια διαδικασία σε αγγλοσαξωνική χώρα πριν χρόνια, ήταν τόσο εύκολο... όμως ο συγκάτοικός μου που το ήθελε και δεν είχε ιδέα από οικονομικά ΔΕΝ μπορούσε να το κάνει μόνος του... εννοείται πως αντί για 15,000 που ζήταγε επιπλέον μεζί με το σχέδιο για το πως θα τα εξοφλήσει, κατάφερα να του εξασφαλίσω 20,000....

Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2011

Τέλος η παραγραφή από την εφορία

Οι ανέλεγκτες οικονομικές χρήσεις θα ελέγχονται και μετά την παρέλευση πενταετίας
Τέλος στην παραγραφή των ανέλεγκτων οικονομικών χρήσεων μετά την παρέλευση πενταετίας εξετάζει να βάλει το υπουργείο Οικονομικών, με το φορολογικό νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Φεβρουαρίου. Σήμερα, μια χρήση εάν δεν ελεγχθεί εντός πέντε ετών παραγράφεται εκτός εάν υπάρξει, νομοθετικά, παράταση της περιόδου παραγραφής. Με τη νέα ρύθμιση, οι φορολογούμενοι θα μπορούν να ελεγχθούν για οποιαδήποτε χρήση εφ' όρου ζωής. Επίσης, στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, καθίσταται αυτόφωρο αδίκημα η μη απόδοση του ΦΠΑ, δίνεται η δυνατότητα εξόφλησής του με δόσεις και αυξάνονται οι ποινές για όσους δεν αποδίδουν τον Φόρο Μισθωτών Υπηρεσιών. Στο νομοσχέδιο θα περιληφθεί διάταξη για τη διαδικασία διαγραφής των ανεπίδεκτων είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς και η λίστα με τους οφειλέτες. Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του φοροελεγκτικού μηχανισμού μελετάται η σύσταση μιας ειδικής εφορίας στην οποία θα υπαχθούν οι 1.200 μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 30 εκατ. ευρώ.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_11/01/2011_428271



Τέλος στην παραγραφή ανέλεγκτων φορολογικών χρήσεων στην 5ετία
«Ανοιχτά» εφ’ όρου ζωής θα είναι τα φορολογικά βιβλία για την εφορία
Ειδική ΔΟΥ για μεγάλες επιχειρήσεις

Τέλος στη φορολογική αμνηστία, στις παραγραφές των οικονομικών χρήσεων, αλλά και στο δικαίωμα των υπουργών Οικονομικών να περαιώνουν τις ανέλεγκτες οικονομικές χρήσεις, έναντι αντιτίμου, βάζει το νομοσχέδιο για την πάταξη της φοροδιαφυγής που κατατίθεται στη Βουλή στις αρχές του Φεβρουαρίου.
Με τις επερχόμενες αλλαγές το Δημόσιο δεν θα στερείται του δικαιώματος να ελέγξει μια επιχείρηση για οποιαδήποτε οικονομική χρήση. Μέχρι σήμερα το Δημόσιο είχε το δικαίωμα να διενεργήσει έλεγχο σε μία επιχείρηση για τις πέντε τελευταίες χρήσεις. Οπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, με τη χρήση της τεχνολογίας οι επιχειρήσεις θα μπορούν να αποθηκεύουν τα φορολογικά τους δεδομένα ηλεκτρονικά, ακόμα και να «σκανάρουν» ό,τι έντυπο φορολογικό στοιχείο έχουν εκδώσει οι ίδιες, είτε έχουν λάβει από άλλες επιχειρήσεις. Πλέον όλες οι φορολογικές χρήσεις θα είναι ενεργές. Αυτό σημαίνει ότι με την ψήφιση του φορολογικού νόμου η φοροδιαφυγή θα θεωρείται διαρκές έγκλημα και θα ισχύει, όπως αναφέρουν στελέχη, για τις χρήσεις από την 1.1.2011 και εφεξής.
Επίσης, το σχέδιο νόμου θα προβλέπει την ποινικοποίηση της φοροδιαφυγής, η οποία μετατρέπεται σε κακούργημα και εντάσσεται στη νομοθεσία περί ξεπλύματος μαύρου χρήματος.
Ταυτόχρονα, εξοντωτικές ποινές θα επιβάλλονται σε όσους φορολογούμενους και επιχειρήσεις δεν αποδίδουν παρακρατούμενους φόρους, κυρίως τον Φόρο Μισθωτών Υπηρεσιών.
Με τις ρυθμίσεις που προωθούνται, το οικονομικό επιτελείο στοχεύει στην αντιμετώπιση της μεγάλης γάγγραινας της φοροδιαφυγής, η οποία έχει οδηγήσει στη δημιουργία ληξιπρόθεσμων οφειλών που φθάνουν πλέον τα 34 δισ. ευρώ, ενώ εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια περισσότερες από 150.000 φορολογικές δίκες και το ποσό των προστίμων που έχουν επιβληθεί προσεγγίζει τα 30 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, το σχέδιο νόμου θα προβλέπει, σύμφωνα με πληροφορίες, την αποσύνδεση της δήλωσης ΦΠΑ από την πληρωμή του. Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών θα παρέχει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να υποβάλλουν τη δήλωση ΦΠΑ καταβάλλοντας μόνο το 30% του φόρου και τα υπόλοιπα σε δόσεις. Αντίθετα, στην περίπτωση που κάποια επιχείρηση δεν υποβάλλει τη δήλωση ΦΠΑ, θα επιβάλλονται μεγάλα πρόστιμα.
Πέραν των νέων ποινών που θα θεσμοθετηθούν, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών σχεδιάζει και αλλαγές στον φοροελεγκτικό μηχανισμό. Συγκεκριμένα, σχεδιάζει τη δημιουργία μιας μεγάλης εφορίας, στην οποία θα υπάγονται οι 1.200 μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας με τζίρο άνω των 30 εκατ. ευρώ. Οι εφοριακοί που θα στελεχώσουν τη «μεγάλη εφορία» θα πρέπει να ξέρουν να διενεργούν ελέγχους στις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις με βιβλία γ΄ κατηγορίας, όπως επίσης θα πρέπει να είναι γνώστες της φορολογικής νομοθεσίας. Τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες, εισηγμένες επιχειρήσεις κ.ά. θα υπάγονται στη νέα εφορία, που θα συσταθεί στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2011. Ολα τα φορολογικά ζητήματα θα επιλύονται από τη νέα εφορία, η οποία θα λειτουργεί και ως κέντρο εξυπηρέτησης για τις μεγάλες και μόνο επιχειρήσεις. Τακτικοί και προσωρινοί έλεγχοι θα διενεργούνται από τη νέα ΔΟΥ και όχι από τους άλλους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Με τη δημιουργία της νέας εφορίας καταργείται το Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό κέντρο (ΔΕΚ), που διενεργεί ελέγχους σε επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 30 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι στο νομοσχέδιο του Φεβρουαρίου θα συμπεριληφθεί και η λίστα με τους οφειλέτες των 24 δισ. ευρώ. Θα περιλαμβάνει διάταξη για τη διαγραφή του ποσού αυτού ή μέρους αυτού το οποίο θεωρείται ανεπίδεκτο είσπραξης.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_100023_11/01/2011_428174

Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2011

Πώς διαμορφώνονται τα επιτόκια στα στεγαστικά

Μηδενική είναι η ζήτηση για στεγαστικά δάνεια, αν και τα κυμαινόμενα επιτόκια ξεκινούν από το 2,9%. Ελάχιστοι είναι οι καταναλωτές που καταθέτουν αίτηση για στεγαστικό, καθώς περιμένουν ακόμα μεγαλύτερη υποχώρηση στις τιμές των ακινήτων. Ομως τα τραπεζικά στελέχη σημειώνουν πως σύντομα τα επιτόκια -κυμαινόμενα και σταθερά- στα στεγαστικά θα αυξηθούν σημαντικά, καθώς τα spreads έχουν μπει σε τροχιά ανόδου και θα «σκαρφαλώσουν» ακόμα ψηλότερα από το 3,5% που βρίσκονται σήμερα.

Τα περιθώρια προσαύξησης στα επιτόκια στέγης, της τάξης του 0,7% με 1,5%, των προηγούμενων ετών αποτελούν παρελθόν. Η καλύτερη προσφορά της αγοράς σήμερα είναι spread 1,9% και φτάνει μέχρι και το 3,5%. Συγκεκριμένα, το χαμηλότερο κυμαινόμενο επιτόκιο στέγης βρίσκεται στο 2,9% και το υψηλότερο στο 6%. Στα επίπεδα του 5,5% με 7% διαμορφώνονται και τα σταθερά επιτόκια στέγης στην 5ετία και 10ετία, τα οποία επίσης θα αυξηθούν.
Επίσης παρελθόν αποτελεί και η σύνδεση του στεγαστικού με το επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (που βρίσκεται στο 1%). Πλέον όλα τα δάνεια έχουν ως επιτόκιο αναφοράς το euribor τριμήνου, το οποίο διαμορφώνεται στο 0,997%. Και οι νέες αυξήσεις που αναμένονται στα spreads θα οδηγήσουν σύντομα τα κυμαινόμενα επιτόκια στέγης πάνω από το 5%.
Με διπλάσιο επιτόκιοΟπως χαρακτηριστικά σημειώνουν τα τραπεζικά στελέχη, οι τράπεζες σήμερα δανείζονται με διπλάσιο επιτόκιο απ’ αυτό που έχουν δανείσει την πελατεία τους, ενώ πίεση δημιουργείται και από τα επιτόκια καταθέσεων προθεσμίας τα οποία διατηρούνται πάνω από το 3%-3,5%.
Θα πρέπει ακόμα να σημειωθεί ότι τα κριτήρια δανειοδότησης θα εξακολουθήσουν να είναι ιδιαίτερα αυστηρά -με συνθήκες δανειοδότησης που επικρατούσαν πριν από την απελευθέρωση της τραπεζικής αγοράς στο τέλος της δεκαετίας του 1990- και το ύψος χρηματοδότησης δεν θα υπερβαίνει το 70% της αξίας του ακινήτου. Την ίδια ώρα η ζήτηση διατηρείται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και φέτος αναμένεται ο ρυθμός πιστωτικής επέκτασης στα στεγαστικά να είναι μηδενικός, ενώ οι καθυστερήσεις εμφανίζουν άνοδο και διαμορφώνονται σχεδόν στο 10%.
Τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος έδειξαν ότι τον Νοέμβριο 2010 τα στεγαστικά δάνεια εμφάνισαν ρυθμό ανάπτυξης μόλις 0,3% από 3,7% που ήταν τον Δεκέμβριο του 2009 και η μηνιαία καθαρή ροή ήταν αρνητική κατά 87 εκ. ευρώ. Τα συνολικά υπόλοιπα στεγαστικής πίστης διαμορφώθηκαν στα 80,22 δισ. ευρώ.
Οι συνολικές οφειλές των νοικοκυριών ανέρχονται στα 117,9 δισ. ευρώ. Για το 2011 τα τραπεζικά στελέχη αναμένουν να τονωθεί η αγορά, μέσα από τα προγράμματα για την αναβάθμιση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, καθώς από τον Ιούλιο θα είναι απαραίτητο το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης για όλες τις νέες μισθώσεις επαγγελματικών χώρων ή κατοικιών, όπως και για τις αγοραπωλησίες.

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=89443152

Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2011

Η κάρτα εργασίας ρίχνει τις εισφορές

Αύξηση στις καθαρές αποδοχές των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα από 10% έως 25% εκτιμάται ότι θα φέρει η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, λόγω της θεσμοθέτησης της κάρτας εργασίας στον ιδιωτικό τομέα από τον ερχόμενο Ιούλιο. Με το νομοσχέδιο το οποίο εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο προβλέπεται η θεσμοθέτηση της κάρτας εργασίας με την οποία απεικονίζεται ηλεκτρονικά η ώρα προσέλευσης και αποχώρησης του εργαζομένου, καθώς και το ωράριο εργασίας. Τα συγκεκριμένα στοιχεία θα καταχωρίζονται με online σύνδεση στο κεντρικό σύστημα (ΙΚΑ, ΣΕΠΕ, ΟΑΕΔ).

Το υπουργείο Εργασίας εκτιμά ότι η ένταξη της επιχείρησης στο σύστημα ηλεκτρονικής καταγραφής (κάρτα εργασίας) από κοινού με την έγκαιρη καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση, σταδιακά από τον Ιούλιο του 2011 μέχρι το 2013, των ασφαλιστικών εισφορών κατά 25% (εργοδότες και εργαζόμενοι). Το όφελος από τη θεσμοθέτηση της κάρτας εργασίας για τον εργοδότη θα είναι η σημαντική μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και άρα η μείωση του μη μισθολογικού κόστους. Το όφελος για τον εργαζόμενο θα είναι διπλό:

Μείωση της ασφαλιστικής εισφοράς από την οποία θα έχει αύξηση στο καθαρό εισόδημά του. Περιορισμός της δυνατότητας του ασυνεπούς εργοδότη να αυθαιρετεί σε σχέση με το ωράριο εργασίας, τη διευθέτηση του χρόνου, τις αποδοχές κ.λπ.

Ενα παράδειγμα: Εργαζόμενος με μηνιαίες αποδοχές 1.300 ευρώ έχει ασφαλιστικές εισφορές που παρακρατούνται από τον εργοδότη 208 ευρώ και επομένως καθαρό εισόδημα προ φόρου 1.092 ευρώ. Εφόσον η επιχείρηση εφαρμόζει το μέτρο της κάρτας εργασίας θα έχει όφελος:

Τον Ιούλιο του 2011, 20,8 ευρώ τον μήνα, δηλαδή αύξηση στο καθαρό εισόδημά του 1,9% (με μείωση των εισφορών 10%).

Το 2013 το όφελος αντίστοιχα θα είναι 52 ευρώ τον μήνα, δηλαδή αύξηση στο καθαρό εισόδημα 4,8% (με μείωση των εισφορών 25%). Αντίστοιχα για την επιχείρηση το όφελος από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών θα είναι:

Τον Ιούλιο του 2011, 36,4 ευρώ τον μήνα για κάθε εργαζόμενο.

Το 2013, 91 ευρώ τον μήνα για κάθε εργαζόμενο.

Στόχος, όπως τονίζει ο αναπληρωτής υπουργός Εργασίας Γ. Κουτρουμάνης, είναι να περιοριστεί αισθητά η εισφοροδιαφυγή και να διευρυνθεί η ασφαλιστική βάση. Να πληρώνουν περισσότεροι, αν είναι δυνατόν όλοι, προκειμένου να υπάρξει ελάφρυνση για όλες τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους.

Επισημαίνεται ότι σήμερα η εισφοροδιαφυγή φθάνει περίπου το 30% επί των εσόδων των Ταμείων και οι απώλειες του συστήματος συνολικά ξεπερνούν σε ετήσια βάση τα 9 δισ. ευρώ.

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=3&artid=4612051

Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011

Υποχρεωτική από Δευτέρα η έκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης

Από τη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου είναι υποχρεωτική η έκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης για τις μισθώσεις ή αγοραπωλησίες ακινήτων άνω των 50 τετραγωνικών.
Τα πιστοποιητικά θα κατατάσσουν τα ακίνητα σε βαθμίδες ενεργειακής απόδοσης (όμοια με αυτά που εκδίδονται ήδη για τις ηλεκτρικές συσκευές), ανάλογα με την εκτίμηση της ενεργειακής τους κατανάλωσης για την κάλυψη των αναγκών θέρμανσης, ψύξης, φωτισμού, αερισμού, κλπ. και με αυτά θα προτείνεται η υλοποίηση εργασιών για τη μείωσή της.
Με εγκύκλιο του ΥΠΕΚΑ που κοινοποιήθηκε στους ενδιαφερόμενους φορείς αποσαφηνίζεται το καθεστώς έκδοσης ενεργειακών πιστοποιητικών για ημιτελή, υπό ανέγερση ακίνητα.
Ήδη, με προηγούμενη εγκύκλιο έχει δοθεί εξάμηνη αναβολή στην υποχρέωση έκδοσης ΠΕΑ για την πλειοψηφία των μισθώσεων ακινήτων, στις οποίες τα πιστοποιητικά θα απαιτούνται από τον Ιούλιο του 2011. Οι μισθώσεις για τις οποίες δεν δόθηκε αναβολή, και συνεπώς το πιστοποιητικό θα απαιτείται από τη Δευτέρα, είναι εκείνες που αφορούν τη μίσθωση ολόκληρου κτιρίου σε νέο ενοικιαστή.
Με τη νέα εγκύκλιο (2366/5-1-2011), το ΥΠΕΚΑ διευκρινίζει ότι:
-Δεν απαιτείται η έκδοση ΠΕΑ για ιδιοκτησίες κάτω των 50 τετραγωνικών. Δηλαδή για όλα τα μικρά γραφεία, διαμερίσματα και καταστήματα.
-Στην περίπτωση πώλησης ακινήτου για το οποίο δεν έχει αρχίσει η κατασκευή του, ή το ακίνητο είναι ημιτελές, η έκδοση ενεργειακού πιστοποιητικού απαιτείται με την αποπεράτωση της κατασκευής. Τότε, ο πωλητής θα πρέπει να παραδώσει το πιστοποιητικό στον αγοραστή και η παράδοση δηλώνεται από τους συμβαλλόμενους σε συμβολαιογράφο.
Όσοι θα χρειαστούν ενεργειακό πιστοποιητικό από την ερχόμενη Δευτέρα, θα πρέπει να απευθυνθούν σε ενεργειακό επιθεωρητή. Το ΥΠΕΚΑ έχει καταρτίσει μητρώο στο οποίο έχουν ενταχθεί 417 επιθεωρητές σε όλη τη χώρα. Η λίστα των επιθεωρητών ανά νομό έχει αναρτηθεί σε ειδική ιστοσελίδα, ενώ πληροφορίες δίνονται και από το τηλέφωνο 210 97 97 400.
Οι κατώτατες αμοιβές των ενεργειακών επιθεωρητών έχουν καθοριστεί με Προεδρικό Διάταγμα ως εξής:
-Για διαμερίσματα 2,46 ευρώ ανά τετραγωνικό με ελάχιστη αμοιβή 185 ευρώ.
-Για μονοκατοικίες 1,85 ευρώ ανά τ.ν. με ελάχιστο τα 246 ευρώ.
-Για ολόκληρα κτίρια κατοικιών 1,23 ευρώ ανά τ.μ. με ελάχιστο τα 246 ευρώ.
-Για επαγγελματικούς και λοιπούς χώρους πλην κατοικιών 3,07 ευρώ ανά τ.μ. με ελάχιστο τα 369 ευρώ. Για κτίρια άνω των 1000 τ.μ. τα επιπλέον τετραγωνικά χρεώνονται με 1,85 ευρώ / τ.μ.
Οι φορείς της κτηματαγοράς πιέζουν πάντως για κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών, στο πλαίσιο της απελευθέρωσης των επαγγελμάτων και της κατάργησης των διοικητικά οριζόμενων αμοιβών που προωθεί η κυβέρνηση.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=1918218

Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2011

Στεγαστικά - Καταναλωτικά Μεγάλη πτώση στην ζήτηση - προσφορά το 2010

Η σημαντική υποχώρηση του ρυθμού πιστωτικής επέκτασης προς νοικοκυριά οφείλεται, σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, τόσο στην μειωμένη ζήτηση για στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια από μέρους των νοικοκυριών, όσο και στην αύξηση του αριθμού των αιτήσεων δανείων που απορρίπτονται από το τραπεζικό σύστημα, καθώς κρίνεται ότι η πιστοληπτική ικανότητα των υποψήφιων δανειοληπτών δεν είναι επαρκής.

Ειδικότερα, η ζήτηση για καταναλωτικά δάνεια στη διάρκεια του 2010 σε σχέση με το 2009 υποχώρησε κατακόρυφα, με συγκλίνουσες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για υποχώρηση που φθάνει το 40% κατά μέσο όρο, ενώ σε ορισμένες τράπεζες η ζήτηση μειώθηκε σε ποσοστό που φθάνει και το 70%.

Στην στεγαστική πίστη η μείωση στην ζήτηση δανείων το 2010 φθάνει περίπου το 50% σε σχέση με το 2009.

Την ίδια στιγμή αυξάνεται και το ποσοστό αιτήσεων για καταναλωτικά και στεγαστικά δάνεια που απορρίπτονται από το τραπεζικό σύστημα.

Ειδικά, για τα καταναλωτικά δάνεια το 60% των συνολικών αιτήσεων απορρίπτεται με μερικές τράπεζες να ανεβάζουν το ποσοστό ακόμη και στο 80%. Στην στεγαστική πίστη το ποσοστό απόρριψης των δανείων κυμαίνεται γύρω στο 50%.

http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=3&artId=376508&dt=05/01/2011

Καταργούνται οι κλιμακωτές χρεώσεις της ΔΕΗ, έρχονται αυξήσεις

Από 1ης Ιανουαρίου δεν ισχύει η κλιμακωτή χρέωση στα τιμολόγια της ΔΕΗ και οι καταναλωτές θα πληρώνουν για το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνουν το τετράμηνο την τιμή που ισχύει για το τελευταίο κλιμάκιο, σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά τιμολόγια της ΔΕΗ που δημοσιεύτηκαν χθες στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Ωστόσο, το τελικό κόστος δεν υπερβαίνει τις αυξήσεις που έχουν ήδη ανακοινωθεί, δηλαδή το 11,1% για καταναλώσεις ως 800 κιλοβατώρες το τετράμηνο ή την αύξηση κατά 2,7% για καταναλώσεις έως τις 1.600 Kwh και τη μείωση κατά 8,5% για καταναλώσεις από 3.000 Kwh και πάνω, καθώς έχουν μειωθεί δραστικά οι χρεώσεις στα πάγια, οι οποίες έως το τέλος του προηγούμενου χρόνου αυξάνονταν ανάλογα με τα ενδιάμεσα κλιμάκια της κατανάλωσης.
Οικιακά
Καταργούνται οι κλιμακωτές χρεώσεις της ΔΕΗ, έρχονται αυξήσεις
Με βάση το νέο τιμοκατάλογο της ΔΕΗ για τα οικιακά τιμολόγια η χρέωση ενέργειας για 0-800 Kwh διαμορφώνεται στα 0,054 ευρώ/Kwh, όσο ακριβώς και η χρέωση για το νυχτερινό ρεύμα, ανεξαρτήτου κατανάλωσης. Οσοι καταναλώνουν από 801 ως 1.000 Kwh/τετράμηνο θα πληρώσουν 0,06860 ευρώ/KWh για τις 1.000 Kwh, από 1.001 ως 1.200 Kwh/τετράμηνο 0,71 ευρώ/KWh, από 1.201 ως τις 1.600 Kwh/τετράμηνο 0,7270 ευρώ/KWh, από 1.601 - 2.000 Kwh 0,7270 ευρώ/ΚWh και πάνω από τις 2.001 Kwh 0,08174 ευρώ/ Kwh. Παράλληλα, όμως, μειώνεται θεαματικά το πάγιο: Στις μονοφασικές παροχές ενοποιείται για όλες τις κατηγορίες στο 1,52 ευρώ/τετράμηνο από 3,08 ευρώ ως 46,38 ευρώ/τετράμηνο που έφθανε κλιμακωτά ανάλογα με την κατανάλωση στα προηγούμενα τιμολόγια. Στις τριφασικές παροχές το πάγιο, επίσης, μειώνεται σημαντικά. Αμεση σύγκριση με τα προηγούμενα τιμολόγια της ΔΕΗ δεν είναι εύκολη, καθώς, πέρα από τη διαφορά στα πάγια, έχει αλλάξει και ο τρόπος υπολογισμού. Οι τιμές κιλοβατώρας, όπως ίσχυαν στο παρελθόν, περιελάμβαναν τις χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), τη μεταφορά του ρεύματος και το δίκτυο, που από εδώ και πέρα θα καταγράφονται ξεχωριστά στο λογαριασμό. Από την 1/1/2011 όσοι έχουν κατανάλωση από 0-800 Kwh/τετράμηνο θα πληρώσουν για πρώτη φορά ΥΚΩ στην τιμή των 0,002 ευρώ/Kwh. Η χρέωση των ΥΚΩ ανεβαίνει κλιμακωτά ως τα 0,03608 ευρώ (από 0,0266 ευρώ) για 3.001 Kwh και πάνω το τετράμηνο. Η χρήση του δικτύου μεταφοράς αυξήθηκε 15,4% στο 0,00605 ευρώ/kwh (από 0,00524) και του δικτύου διανομής κατά 14,8% στο 0,0217 ευρώ/κιλοβατώρα.
ΤιμέςOι τελικές χρεώσεις για τον καταναλωτή, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ 13%, στις κατηγορίες από 801 ως 1.200 Kwh αυξάνονται κατά 3,1%, ως τις 1.600 κατά 2,7%, ως τις 2.000 κατά 1,4%, ως τις 3.000 κατά 2,2% και από 3.000 και πάνω μειώνονται 8,5%.

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=88873155

Εκτίναξη του αριθμού των προς πώληση κατοικιών το 2011

Σημαντική αύξηση των κατοικιών που θα διατεθούν προς πώληση στην διάρκεια του 2011, οι οποίες για πρώτη φορά εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τις 50.000 κατοικίες, προβλέπει έρευνα της εταιρίας μελετών ακινήτων Property Ltd.

Η εξέλιξη αυτή συνδέεται με τη γενικότερη δυσχερή οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών αλλά και την εξέλιξη της οικοδομικής δραστηριότητας, την αύξηση των δανείων που θα βρεθούν σε καθυστέρηση και την έκρηξη των τραπεζικών αλλά και ιδιωτικών χρεών.
Ειδικότερα, ο αριθμός των νέων κατοικιών των οποίων η κατασκευή θα ολοκληρωθεί στη διάρκεια του χρόνου, των οποίων οι οικοδομικές άδειες εκδόθηκαν στην διάρκεια της προηγούμενης τετραετίας αλλά οι κατασκευαστές δεν προχώρησαν σε έναρξη εργασιών, θα είναι φέτος μεταξύ 20-30.000. Παράλληλα η αύξηση του αριθμού των στεγαστικών δανείων που βρίσκονται σε καθυστέρηση εκτιμάται από τραπεζικές πηγές ότι θα προκαλέσει σημαντικές πιέσεις στην αγορά κατοικίας.
Ταυτόχορνα λόγω δυσκολιών εξυπηρέτησης των υπαρχόντων στεγαστικών δανείων εκτιμάται ότι θα «βγουν» προς πώληση περίπου 20.000 κατοικίες.
Ένα ακόμα στοιχείο που θα επηρεάσει την προσφορά κατοικιών είναι και οι πλειστηριασμοί λόγω τραπεζικών αλλά και ιδιωτικών χρεών. Η έκρηξη των διαταγών πληρωμής που καταγράφηκε στην διάρκεια του προηγούμενου χρόνου μπορεί να αποτελέσει μία ένδειξη για τις τάσεις που θα διαμορφωθούν αυτή την χρονιά. Παράλληλα, ένας μεγάλος αριθμός ιδιοκτητών θα προσπαθήσει να πουλήσει λόγω κυρίως:
-οικονομικών δυσκολιών
-υπέρμετρης φορολογικής επιβάρυνσης
-αναδιάταξης του επενδυτικού τους χαρτοφυλακίου
Όπως επισημαίνεται στη μελέτη, είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει μία προσέγγιση του αριθμού των ιδιοκτητών αυτών.